زنبور عسل ملکه یک زنبور ماده بالغ است که در یک کلونی زنبورهای عسل زندگی می‌کند. ملکه، معمولاً مادر تمام یا اکثر زنبورهای کندو است که از دوران لارو بودن خود، به این جایگاه منتسب شده است.

زنبورعسل ملکه به‌وسیله زنبورهای کارگر کلونی تغذیه می‌شود و برای توانمند شدن از نظر جنسی پرورش پیدا می‌کند. ملکه دارای نوع خاصی سلول است که این سلول شاخون نام دارد.

زنبور عسل ملکه لارو شاخون نوزما

خرید زنبور عسل ملکه

خرید زنبور عسل ملکه فواید زنبور عسل

ژل رویال یا شیر زنبور عسل


این ماده غنی‌ترین فرآورده بیولوژیک زنبور عسل است. ژل رویان از غدد طرفی سر زنبورهای کارگر ترشح شده و با بزاق آن‌ها مخلوط می‌شود.ویژگی‌های این محصول، شکل خمیری سفید و یا زرد کم‌رنگ و طعم تند آن است.

ژل رویال برای درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌شود ازجمله: بهبود ناباروری، تنظیم چربی خون، افزایش اشتها، تنظیم مسائل هورمونی و کمک به رشد استخوانی و… .

ملکه زنبور عسل دائماً از شیر زنبور عسل تغذیه می‌کند و به طور میانگین در یک روز 2500 عدد تخم به وجود می‌آورد. ملکه زنبور عسل با مصرف ژل رویال بین 6 تا 7 سال به طور میانگین زنده می‌ماند. با خرید زنبور عسل ملکه، مشتریان می‌توانند یک کسب‌وکار برای خود راه‌اندازی کنند. این حرفه در ایران و اکثر کشور‌ها رو به گسترش است. محصولات زنبور عسل در میان مردم از ارزش بالایی برخوردار است. قیمت زنبور عسل ملکه باتوجه‌به ارزش تشکیل کلونی و درآمدزایی از طریق فروش محصولات فوق‌العاده یک کندو بسیار مناسب است. مطمئناً پس از خرید زنبور عسل ملکه رضایت بالایی خواهید داشت و به اطرافیان خود نیز آن را پیشنهاد خواهید کرد.

 

شرایط نامطلوب آب‌وهوایی منطقه که خریداران باید آن را در نظر بگیرند عبارت است از:

گرما یا سرمای بیش از حد تحمل زنبورها

بارندگی پیوسته و زیاد

هوای ابری در بیشتر اوقات سال یا فصل موردنظر

بادهای شدید و هوای شرجی

هوای غالباً مه‌آلود

افزایش یا کاهش ناگهانی درجه حرارت هوا

آلودگی غیر قابل تحمل هوا

زنبور عسل ملکه ریز

زنبور عسل ملکه ریز زنبور عسل ریز (Apis florea)، از حشرات گرده‌افشان جنوب آسیا است. انتشار آن در ایران در استان‌های خوزستان، بوشهر و… است. آپیس فلورا در طول سال بین جلگه و کوهستان مهاجرت کرده و قبل از مهاجرت ذخیره عسل خود را به پایان می‌رساند. زنبور عسل ریز همانند زنبور عسل معمولی، دارای گرایش به نور مثبت است درحالی‌که لانه خود را در فضاهای باز و غالباً بر شاخه درختان می‌سازد.

شان، کندوی عسل فضایی است که عسل و گل گرده را در خود ذخیره می‌کند. همچنین شان، مکانی برای تخم‌گذاری ملکه است. مکان‌های موردعلاقه زنبور عسل ریز برای ساخت شان میان درختان لیمو، نخل، بین بوته‌ها، سقف منازل، داخل غار و ترک‌های باز کوه است.

زنبورهای عسل ملکه دارای نژادهای مختلفی هستند که مهم‌ترین اختلاف آن‌ها از نظر توانایی گرده‌افشانی, شهد آوری, نگهداری و سودآور بودن است. ملکه‌های زنبور عسل با تولیدمثل باعث تشکیل کلونی می‌شوند.

انواع زنبورهای عسل ملکه

ملکه زنبور عسل نژاد آلمانی, سیاه یا Apis mellifera mellifera

ملکه زنبور عسل نژاد ایتالیایی, طلایی, زرد یا Apis mellifera ligustica

ملکه زنبور عسل نژاد قفقازی یا Apis mellifera caucasica

ملکه زنبور عسل نژاد کارنیولان, بور, خاکستری, اروپای مرکزی یا Apis mellifera carnica

ملکه زنبور عسل نژاد روسیه ای, نقره ای یا Apis mellifera silvarum

ملکه زنبور عسل نژاد آفریقایی یا Apis mellifera scutellata

یک کلونی زنبور عسل متشکل از یک ملکه، صدها زنبور نر و هزاران زنبور کارگر یا پرستار است. تمام ویژگی‌های یک کندو وابسته به ملکه آن است. به عبارتی یک کلونی با ملکه خوب و کامل عسل بیشتری تولید می‌کند. زنبور عسل ملکه تنها زنبور تخم‌گذار درون کندو است که برای انجام کار‌ها و وظایف کندو باید تعداد لازمی از زنبوران کارگر و زنبوران نر را تولید کند. زنبور عسل ملکه با تولیدمثل صفات اجدادی خود و همچنین صفات نرهایی که با آن جفت‌گیری کرده‌اند را انتقال می‌دهد. برخی از این صفات عبارت‌اند از: رنگ زنبور، میزان توانایی در جمع‌آوری شهد و گرده، مقدار تولید موم، آرامش درون کندو، مقاومت در برابر بیماری‌ها، مقدار ذخیره عسل، طول عمر کلونی و استقامت در برابر سرما.

یک ملکه خوب خصوصیات ظاهری خاصی دارد. برخی از این ویژگی‌ها عبارت‌اند از:

قدبلند

شکم بزرگ

بال‌های خوابیده شده روی پشت

اندام‌های سالم

استفاده از همهٔ پاهای خود در هنگام حرکت

زنبور عسل ملکه نوزما

زنبور عسل ملکه نوزما نوزما، بیماری شایع و فراگیر در جمعیت زنبور عسل‌های بالغ است که در تمام کشورهای دنیا گسترش‌یافته است.

شرایط آب‌وهوایی در گسترش این بیماری تأثیرگذار است به‌طوری‌ که در زمستان (هوای سرد و مرطوب) فراگیرتر است، به دلیل اینکه زنبورها از کندو خارج نمی‌شوند ولی در تابستان (هوای گرم و خشک) چون زنبورها از کندو خارج می‌شوند و مدت اندکی در کندو قرار دارند درنتیجه شمار ابتلا به بیماری نوزما در میان زنبور عسل‌ها کاهش می‌یابد.

نوزما یک بیماری انگلی محسوب می‌شود و علل پیدایش این بیماری گوناگون بوده، به‌طوری که عامل اصلی پیدایش آن، انگل تک‌ سلولی به نام نوزما آپیس است. همچنین اخیراً نوزما سرنا هم می‌تواند از علل ایجاد آن باشد.زنبورهای مبتلا به نوزما در سنین پایین، در هضم غذا دچار مشکل می‌شوند و این مشکل در بزرگسالی با کاهش طول عمر نمود می‌کند. در زنبورهای عسل ملکه آلوده نیز علاوه بر اینکه طول عمر آن‌ها کاهش می‌یابد، تخمک‌گذاری نمی‌کنند و همین مشکل عامل کاهش جمعیت زنبورهای عسل می‌شود. زنبور عسل مبتلا به نوزما تا زمان مرگ علائمی نشان نمی‌دهد و برای تشخیص آن می‌توان آزمایش‌های میکروسکوپی از مواد دفعی بدن زنبور انجام داد.

در حالتی که ابتلا زنبور عسل به نوزما تأیید شود می‌توان با استفاده از آنتی‌بیوتیک‌هایی از جمله فوماژیلین وفومیدل B ،بیماری را کنترل کرد البته زمانی که نوزما مزمن شود کنترل آن دشوارتر از حالت حاد بیماری خواهد بود.

زنبور عسل ملکه اردبیل

زنبور عسل ملکه اردبیل اردبیل به دلیل داشتن آب‌وهوای مساعد، چهارمین استان موفق در پرورش ملکه زنبور عسل است.

اصلی‌ترین عامل بقا و گسترش کلونی، ملکه زنبور عسل است. به‌طوری‌ که ازبین‌رفتن ملکه باعث ازهم‌پاشیدن کندو و کاهش جمعیت می‌شود؛ بنابراین اگر در جمعیتی ملکه از بین رود، خسارت زیادی به کندو داران وارد می‌کند.

راز موفقیت کندو داران اردبیلی، پرورش مناسب ملکه زنبور عسل است. ملکه‌های پرورش‌یافته در اردبیل به گونه‌ای‌اند که از لحاظ فنوتیپ و ژنوتیپ بسیار عالی هستند و این زنبورها آرام بوده و تهاجمی نیستند یعنی سطح نیش زنی پایینی دارند و همین عامل پرورش راحت زنبور عسل در اردبیل شده است. یکی از راهکار‌های افزایش باروری، جایگزین‌کردن ملکه است، زیرا عمر مفید هر ملکه 2 سال است. این کار باعث بهبود کیفیت محصول می‌گردد و در اردبیل نیز زنبورداران از این روش استفاده می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *