زنبورملکه همان‌طور که از اسمش پیدا است رهبر هر کندوی زنبور است و زنبور های نر و کارگر از او متولد شده‌اند. به‌ طور کلی ملکه دو وظیفه اصلی دارد یکی تولیدمثل و دیگری حفظ جمعیت کلی. وجود ملکه برای بقای یک کندو ضروری است به طوریکه اگر ملکه به دلیل بیماری یا پیری نتواند مثل قبل کارآمد باشد و ملکه جدید در زمان مناسب جایگذاری نشود آن کندو از بین خواهد رفت.در واقع می‌توان گفت زنبور ملکه اصلی‌ترین بخش یک کندو است. در این مقاله قصد داریم مطالبی در مورد زنبور عسل و فرآیند زندگی و رشد آن و همچنین قیمت زنبور عسل ملکه بیان کنیم.

زنبور عسل ملکه + قیمت خرید فروش

زنبور عسل ملکه

زنبور عسل ملکه زنبور ملکه نوعی ماده تولید می‌کند که به آن جوهر ملکه یا فرومون گفته می‌شود. این ماده رمزی جهت بر قراری ارتباط با زنبورها است. این ماده بویی خاص از خود تولید و پخش می‌کند که باعث می‌شود سایر زنبورها وجود ملکه را در کندو حس کنند. به همین دلیل است که در صورت عدم حضور ملکه سایر زنبورها از بین خواهند رفت. برای تشخیص زنبور ملکه روش‌های مختلفی مثل توجه به شکل ظاهری، اندازه، نیش، رفتار و… وجود دارد.

یکی از ویژگی های منحصر به فرد ملکه کندو این است که بسیار به کندو پای ‌بند است و جز در 3 مورد خاص از کندو خارج نمی‌شود. این 3 مورد عبارتند از: 1- زمان جفت‌گیری ملکه که در زندگی او فقط یکبار رخ می‌دهد. 2- زمانی که در کندو بیماری واگیردار شدت می‌گیرد. 3- زمانی که بخواهد کندو جدیدی تشکیل بدهد.

شاید تصور کنید زنبور ملکه حاکم کندو است اما باید بدانید هنگامی‌که زنبوران کارگر تشخیص بدهند ملکه دیگر کارایی قبل را ندارد به او حمله کرده تا او را از بین ببرند و ملکه جدیدی جایگزین کنند.

در 3 حالت است که زنبوران کارگر تشخیص می‌دهند زنبور ملکه دیگر کارایی لازم برای ماند در کلنی را ندارد که این 3 حالت عبارتند از:

1- کاهش عملکرد ملکه: هنگامی‌که زنبور کارگر تشخیص دهد زنبور ملکه توانایی انجام وظایف اصلی خود را ندارد تصمیم به از بین‌ بردن ملکه قدیمی و جایگزین کردن یک ملکه جدید به جای او می‌کنند.

2- کمبود فضا در کندو: در برخی موارد ممکن است به دلیل تخم‌ریزی زیاد فضای کافی موجود نباشد و زنبور ملکه به دستور زنبوران کارگر کندو را ترک کرده و به محل دیگری برود.

3- از بین رفتن ناگهانی ملکه: در برخی شرایط ممکن است ملکه به دلایل شناخته نشده و ناگهانی بمیرد و زنبوران کارگر ملکه قبلی را بیرون کرده و به فکر ملکه جدید باشند.

زنبور عسل ملکه سیاه

زنبور عسل ملکه سیاه نوعی نژاد خاص زنبور عسل است که امروزه در کشورهایی چون اسپانیا، فرانسه، لهستان و روسیه یافت می‌شود. خصوصیت ظاهری این‌گونه زنبورها به این صورت است که دارای بدن درشت با زبان کوتاه و شکمی پهن هستند.

رنگ بدنشان سیاه است و تعداد محدودی خال های زرد بر روی بدنشان دیده می‌شود.طول عمر زنبوران کارگر و ملکه در این نژآد بالا است. این نوع زنبور ها در زمستان و هوای سرد قدرت پرواز بیشتری نسبت به سایر زنبورها دارند. این نژاد در برابر زنبورهای شکارچی مقاومت بالایی دارند.

زنبور سیاه از نژاد قفقازی است بر روی این‌گونه از زنبور اصلاح نژاد انجام شده است و این عمل باعث شده تا با سایر شرایط آب‌وهوایی (غیراز آب و هوای قفقاز) سازگار باشد.

تقریبا بلندقامت‌ترین نوع زنبور، این نژاد از زنبور است. از مهم‌ترین ویژگی های این نژاد می‌توان به خرطوم بلند آن در میان سایر نژاد ها اشاره کرد. به همین‌ علت می‌توانند شهد بیشتری در خرطوم خود ذخیره کنند. به‌ عنوان‌ مثال برای تولید عسل شبدر و یونجه نژاد قفقازی بسیار مناسب است.

این نژاد از زنبور در تولید زهر نیز بسیار خوب عمل می‌کند به همین‌ علت برای فروش زهر استفاده از این نژاد زنبور بسیار توصیه می‌شود.

زنبور عسل ملکه لارو

زنبور عسل ملکه لارو شاید این سوال برایتان پیش آید که لارو چیست؟ در ابتدا باید بیان کنیم که لارو در ابتدا یک کرم سفید کوچک بدون دست و پا است. لارو در ابتدا که کوچک است توان ترک سلول مومی خود را ندارد و زنبورهای کارگر آن را تغذیه می‌کنند. زنبور های کارگر زنبور عسل ملکه لارو را به طور غیرمستقیم و توسط ژل رویال تغذیه می‌کنند. زنبور های کارگر غذای ملکه لارو را آماده می‌کنند و سپس آن‌ را در سلول‌های لاروی قرار می‌دهند. غذای لارو ملکه تا انتهای عمرش ژل رویال است.

لاروها سریع رشد می‌کنند و یک رشد چند مرحله‌ای دارند. رشد آن‌ها به حدی سریع است که در 5 روز رشدی 1500 برابری دارند. مدت زمان زندگی لاروی حدود 6 روز طول می‌کشد این مدت زمان برای ملکه کوتاه تر و برای زنبورهای کارگر و نر طولانی‌تر است.

مرحله بعد از لارو، شفیره است که در این مرحله شکل ظاهری زنبور تقریبا نمایان شده است. در آخرین مرحله لاروی یک پیله ابریشمی به دور شفیره پیچیده می‌شود و آن را محصور می‌کند. با توجه به نوع زنبور، مدت زمانی بین 7 الی 14 روز زمان نیاز است تا زنبور بالغ شده و از سلول خارج و به بیرون راه پیدا کند.

زنبور عسل ملکه اصفهان

زنبور عسل ملکه اصفهان اگر قصد پرورش زنبور و تولید عسل دارید، باید به دنبال مرکزی معتبر جهت تهیه زنبورهای عسل با کیفیت علی الخصوص زنبور عسل ملکه باشید. در راه‌اندازی کسب‌و‌کار پرورش زنبور و تولید عسل تهیه زنبور ملکه یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ ترین کارها است. زیرا اگر زنبوری که تهیه می‌کنیم از کیفیت مناسبی برخوردار نباشد و از نژاد خوبی نباشد تمام سرمایه‌گذاری ها و زحمات بر باد خواهند رفت.

بنابراین تهیه زنبور عسل خوب از اهمیت بسزایی برخوردار است. مهم‌ترین نکته در تهیه زنبور عسل این است که آن را از فروشنده‌ای معتبر و قابل اطمینان خریداری کنید. تنها در این صورت است که می‌توانید از کیفیت و اصالت زنبور خریداری شده اطمینان حاصل کنید. برای این‌ کار می‌توانید به زنبورداران و زنبور فروشان شهر خود مراجعه کرده و از آن‌ها خرید کنید، اما راه آسان‌تر و بهتری نیز برای این‌کار وجود دارد و آن خرید اینترنتی است.

شما می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت‌های ارائه‌کننده این محصول را سفارش داده و درب منزل خود تحویل بگیرید. با خرید از فروشندگان معتبر و مورد اطمینان خیالتان از بابت زنبورهایی که خریداری کرده‌اید راحت خواهد بود. علاوه بر اطمینان از نژاد و کیفیت زنبورها مزیت دیگری که این روش دارد این است که با بهترین و مناسب‌ترین قیمت خرید خواهید کرد.

مزیتی که این روش دارد این است که می‌توانید از هر کجای ایران که باشید بهترین و باکیفیت ترین زنبورها را با خیال راحت خریداری کنید و کسب‌وکار پرورش زنبور عسل خود را راه‌اندازی نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *