باید بدانید که در هنگام خرید پودر رختشویی کیسه ای معمولاً دو نوع وجود دارد: “بیولوژیکی” و “غیر بیولوژیکی”. چرا ما به دو نوع نیاز داریم و دقیقاً تفاوت آنها چیست؟
چربی و کثیفی
گریس و انواع دیگر کثیفی ها عموماً مواد آلی هستند که خیلی محلول در آب نیستند. به سختی با شستن در آب تمیز از روی لباس جدا می شوند. به همین دلیل است که ما به صابون نیاز داریم.

پودرهای غیر بیولوژیکی
صابون و سایر پاک کننده ها را می توان با واکنش چربی ها با مواد قلیایی تهیه کرد صابون نمک یک اسید چرب (تری گلیسیرید) است. یک صابون معمولی استئارات سدیم است.

یک مولکول دارای یک “دم” آلی بلند و یک “سر” یونی. هنگامی که آب و صابون به شستشو اضافه می شود، “دم” مولکول صابون به سمت گریس آلی کشیده می شود در حالی که “سر” یونی با آب تعامل دارد. نتیجه این است که صابون به عنوان پلی بین گریس نامحلول و آب عمل می کند.

پودر ماشین لباسشویی

این صابون به طور موثری کثیفی و چربی را از لباس‌ها پاک می‌کند و میسل‌های کروی شکل (فوم) را در فرآیند شستشو می‌کند. پودرهای لباسشویی مبتنی بر صابون مانند این پودرهای لباسشویی «غیر بیولوژیکی» نامیده می شوند.

آنزیم ها و پودرهای بیولوژیکی
با این حال بسیاری از پودرهای ماشین لباسشویی مدرن حاوی آنزیم هستند. آنزیم ها کاتالیزورهای بیولوژیکی هستند که نقش گسترده، متنوع و فوق العاده مهمی در همه موجودات زنده دارند. آنها مولکول های بزرگی هستند (معمولاً پروتئین ها) که ساختار سه بعدی آنها عملکرد آنها را تعیین می کند.

بسیاری از داروها و سموم با مهار عملکرد آنزیم ها عمل می کنند. آنزیم ها را می توان به صورت تجاری به عنوان مثال در سنتز آنتی بیوتیک ها و همچنین در پودرهای شستشوی بیولوژیکی استفاده کرد.

هنگامی که به پودرهای لباسشویی اضافه می شوند، تجزیه پروتئین ها و چربی ها را در پارچه های کثیف ما بسیار افزایش می دهند. پاک کننده های مبتنی بر آنزیم، پودرهای شستشوی بیولوژیکی نامیده می شوند.

آنزیم‌ها در آب گرم به‌جای «شستشوی داغ» به خوبی کار می‌کنند، بنابراین در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌کنند. در روزهای اولیه، لباس‌هایی که با پودرهای مبتنی بر آنزیم شسته می‌شدند، گاهی اوقات باعث تحریک افرادی با شرایط پوستی حساس می‌شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *