شکلات اتی ترکیه یک فرآورده شیرینی پزی چند فازی است که برای غلبه بر گرسنگی به عنوان خوراکی یا در بین وعده های غذایی مصرف می شود.

محبوبیت شکلات تقریباً به دلیل ویژگی های غذایی منحصر به فرد آن است. در دهان ذوب می شود و احساس خنکی ایجاد می کند.

سطوح حفره دهان توسط شکلات ذوب شده پوشانده شده و طعم آن آزاد می شود. شدت هر یک از ویژگی های حسی مرتبط تا حد زیادی به ویژگی های شکلات بستگی دارد که بر اساس نوع و غلظت مواد تشکیل دهنده و فرآیند تولید تعیین می شود.

خواص رئولوژیکی شکلات در حالت مذاب (که در ادامه به آن شکلات گفته می شود) برای کیفیت خوردن و پردازش شکلات مهم است.

همانطور که برای هر محصول ساختاری خواص رئولوژیکی شکلات ارتباط نزدیکی با ریزساختار آن دارد که با انتخاب مواد تشکیل دهنده و فرآیند تولید ایجاد می شود.

فاز پیوسته شکلات از کره کاکائو با امولسیفایر اضافه شده (لستین یا پلی گلیسرول پلی ریسینولئات) به ترتیب یک گرم در 100 گرم تشکیل شده است.

شکلات

بخش کوچکی از کره کاکائو ممکن است با سایر چربی های شیر یا سایر چربی ها جایگزین شود. حضور امولسیفایر برای اطمینان از پراکندگی قند کریستالی که ممکن است در سطوح 50 یا 100 گرم وجود داشته باشد مهم است.

یک شکلات تلخ ساده همچنین حاوی مواد جامد کاکائو است و یک شکلات شیری دارای بخش دیگری از مواد جامد شیر است که اغلب به شکل پودر شیر بدون چربی است.

بنابراین شکلات مذاب نشان دهنده یک سوسپانسیون پیچیده با حداقل دو فاز جامد پراکنده است. سیستم به شدت پر شده است. به عنوان مثال حجم فاز ذرات یک شکلات حاوی چربی در 30 گرم / 100 گرم 0.57 است.

اندازه ذرات به کمتر از 25 میکرون تنظیم می شود تا از ریزش جلوگیری شود اما محدودیت کمتری وجود دارد زیرا کاهش اندازه باعث افزایش ویسکوزیته می شود.

ویسکوزیته برشی شکلات برای اهداف کنترل کیفیت معمولاً در دمای 40 درجه سانتیگراد با استفاده از یک رئومتر چرخشی مجهز به هندسه استوانه ای متحدالمرکز اندازه گیری می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *